Detské goralské muziky z Hladovky

 


DFS Goral z Hladovky v Detve 1977, júl 1997, Účinkovali: Veronika Harmatová (1966, Suchá Hora),
Milan Motýľ (1965) Hladovka - tanečník, Ján Šimek (1961-2004), Suchá Hora - kontry,
Ľubomír Harmata (1966), Hladovka  prim, Stanislav Buloň (1963), Suchá Hora - basa, Karol Harmata (1963), Hladovka - kontry

Prvé detské muziky v Hladovke sa väčšinou začínali formovať popri Detskom folklórnom súbore Goral v Hladovke. Ich členmi boli nielen deti z Hladovky, ale aj zo Suchej Hory. Pomerne veľkú zásluhu na tom mal vedúci súboru Peter Jurči, ktorý vyhľadával prirodzené mladé talenty a učil ich prvým tónom a melódiám a pomáhal zabezpečovať hudobné nástroje. Po prvých zvládnutých melódiách sa títo mladí muzikanti chodili zdokonaľovať ku starším a skúseným muzikantom. Neskôr s deťmi pracoval aj jeho syn Miroslav Jurči a začali sa zapájať ďalší a ďalší. Ľubomír Harmata st, Ľubomír Harmata ml., Adam Harmata, Bratia Kubicovci...
V Suchej Hore to bol predovšetkým Ján Šimek st., Jozef Červeň, Karol Šimek,...

Členmi prvej detskej goralskej hudby boli Ladislav Kozera (1943-1995), Karol Škrabek (1941-2011) a Anton Bugaj (1943-2001).
Členmi druhej detskej goralskej hudby boli Miroslav Jurči (1958), Ján Šimek ml. (1961-2004), Karol Šimek (1958) a Stanislav Buloň (1963).  

Niektoré s ďalších detských hudieb:

Okolo roku 1982 hrávala detská goralská muzika v Hladovke v zložení: Anežka Kozerová, 13 rokov, (1., 6) – prím, Daniel Hubjak, 15 rokov – prím, Dušan Škvarek, 14 rokov - kontry, Jozef Kubica, 13 rokov – kontry, Ľubomír Jančo, 13 rokov - basa. Spolu sa v roku 1982 zúčastnili nahrávania LP platne pod názvom Od píšťalky k husličkám (v štúdiu Čs. rozhlasu v Banskej Bystrici pre Folklórny festival Východná.)

 
Spieva osem dievčat DFS Goral z Hladovky. Sóla spievajú Leopold Kovalík (13 ročný) a Roman Kadlubiak (13 ročný)
(1. Tancovali zbjnicy v tyj graľskyj pivňicy, 2. Zbjecki – Odpad listek od buka, 3. Hodž by šče mi grali do samyj soboty, 4. Zagrajče, muzycy, ňesanujče smycka, 5. Tačicku, mamicko, kožicka v ogrodže, 6. Muzyka, muzyka, graľska muzyka)

 Mladí gorali a ich vedúci Peter Jurči
Milan Motýľ (1965) - tanečník, Karol Harmata (1963)- kontry, Ľubomír Harmata (1966) - prim, Ľubomír Brnušák (1965) - basa, Ján Šimek (1961-2004) - kontry,
Veronika Harmatová (1966) - speváčka a tanečníčka a vedúci súboru Peter Jurči

 Mladá goralská muzika
Ľubomír Harmata (1966) - prim, Karol Harmata (1963) - kontry, Ján Šimek (1961-2004)  - kontry, Stanislav Buloň (1963) - basa

Niekoľko detských goralských hudieb, ktoré vznikali v období, keď boli súčasťou DFS Goral v Hladovke, tvorili žiaci zo Suchej Hory a tak by sme mohli povedať, že ide o detské muziky zo Suchej Hory. Boli to napr. súrodenci Šimekovci, Brnušákovci (na nasledujúcej fotografii), bratia Šuvadovci. 


DFS Goral z Hladovky - detská goralská muzika súrodencov Brnušákovcov zo Suchej Hory

 Peter Jurči a ďalšia mladá goralská muzika

 

Od mája 1997 - Jurčiová Zuzana (1987) - prim, Jurčiová Renáta (1986) - basa s otcom Miroslavom Jurči (1958) - kontry, neskôr, od 17. 4. 1998 až do apríla 2001 v zložení: Zuzana Jurčiová - prím, Renáta Jurčiová - basa, Marek Kubica (1986) - kontra, Karol Šimek - II prim, kontra, ktorý vystriedal Romana Šikyňu. 

V goralskej muzike sa občas objavovali aj dievčatá
Zuzana Jurčiová (1987) - prim, Renáta Jurčiová (1986) - basa, Marek Kubica (1986) - kontra,
Ján Šprlák - spev a tanec, Roman Šikyňa - kontra, (v roku 1998) 

Martin Ghovančák a bratia Greštiakovci
Pavol Greštiak (1991) - 4. ročník - basa, Martin Chovančák (1990) - 5. ročník - prim, Dušan Greštiak (1989) - 6. ročník - kontry, Hladovka 2002 - prvé verejne účinkovanie muziky 3. 4. 2001

Ľubomír harmata a súrodenci Greštiakovci
 Ľubomír Harmata (1993) - prim, Zuzana Greštiaková (1992) - kontry, Dušan Greštiak (1989) - kontry, Pavol Greštiak (1991) - basa, Hladovka 2004

Detská goralská muzika v rokoch 2012 - 2014
Adam Harmata (2000) - prim, Šimon Kubica (2000) - basa, Jakub Šprlák (2001) - kontry, Tomáš Kubica Tomáš Kubica (2001) - kontry
Hladovka 2012 (október 2012 - jún 2014)

Detská goralská muzika v roku 2024
Hladovka 4. 1. 2024, Dušan Greštiak (2014) - basa, Jakub Hutlas (2014) - kontry, Jakub Botek (2014) - 2. husle, Michal Greštiak (2015) - 1. husle (prim)

 Ďalšie fotografie muzikantov nájdete vo fotogalérii napr.: https://eu.zonerama.com/jurci/Album/9499709   

Goralská muzika z Hladovky - Čeľadníci

Goralskú muziku z Hladovky - Čeľadníci tvorí partia mladých muzikantov, ktorí sa do povedomia dostali hlavne prostredníctvom účasti v semifinále folklórnej šou Zem spieva v marci 2018. Medzi zakladajúcich členov patrí Adam Harmata - prim, Tomáš Kubica - kontry, Jakub Šprlák - kontry, Šimon Kubica - basa. Môžete ich počuť nielen v rodnej obci počas rôznych sviatočných príležitosti, svadieb, osláv, ale stretnete ich aj na rôznych festivaloch a súťažiach. Viac informácií a fotografii nájdete na ich facebookovej stránke.

https://www.facebook.com/gorali.hladovka/?ref=page_internal   
Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript.  


Goralská muzika z Hladovky - Zem spieva (27. 2. 2018)

 
Goralská muzika z Hladovky - Čeľadnicy v Novej Dubnici, 25. 8. 2018

 

 
Goralská muzika zo Suchej Hory - bratia Šuvadovci, august 2009

Zoznam muzikantov

Niektorí muzikanti, ktorých uvádzam nižšie, začali hrávať napr. len v detskej goralskej muzike DFS Goral, no neskôr na verejnosti nevystupovali. V zozname tiež nie sú uvedení muzikanti hrávajúci napr. na heligónke, pri rôznych menších príležitostiach (stavanie mája, páračky a priadky...), prípadne na iných hudobných nástrojoch.
V minulosti tvorila muziku najčastejšie goralská štvorka (primáš, dvaja kontráši a basista), alebo trojka (primáš, kontráš, basista). Tieto zostavy si často podľa potreby "požičiavali" muzikantov z iných zoskupení i zo susednej obce Hladovka. Toto sa deje aj v súčasnom období (rok 2022).
V posledných rokoch, hlavne počas rôznych cirkevných sviatkov, alebo akcií v obci, akými sú odpustové slávnosti, I. sv. prijímania, polnočné a veľkonočné sv. omše, vystúpenia na deň rodiny, stavanie mája... sa začali vytvárať aj väčšie "príležitostné" zoskupenia 15 - 18 hudobníkov, v ktorom sú dvaja primáši, dvaja, traja basisti a ostatní kontráši. Aj keď sa tento zvyk objavil ešte pred rokom 2000 (napr. na spoločnej goralskej polnočnej omše, kde spolu hrali muzikanti z Hladovky a Suchej Hory) vo väčšom sa začal objavovať častejšie po roku 2005. Najskôr to boli zoskupenia rovesníkov z farnosti - z obce Hladovka a Suchá Hora, a po vzniku novej farnosti v Suchej Hore, to už boli zoskupenia v rámci obce. Tieto zoskupenia neskôr začali medzi seba prijímať svojich synov (vnukov) a ich rovesníkov, často ešte žiakov I. stupňa základnej školy. Toto veľmi pomohlo pri spopularizovaní goralskej muziky a rýchlejšom napredovaní mladých muzikantov, ktorí takto získavali prax medzi staršími muzikantami.

Muzikanti zo Suchej Hory v roku 1996
Suchá Hora 1996

Muzikanti zo Suchej Hory (2) v roku 1996
Suchá Hora 1996

Mladí goralskí muzikanti zo Suchej Hory, rok 1996
Suchá Hora 1966

Bratia Šuvadovci zo Suchej Hory, rok 1996
Bratia Šuvadovci - Ján Šuvada - basa, Jozef Šuvada - prim, Daniel Šuvada - kontry, Suchá Hora 1996

Goralská muzika v Suchej Hore pred kostolom v r. 2020
Muzikanti, ktorí hrali na slávnostnej sv. omši pri príležitosti konsekrácie kostola. Suchá Hora 9. 8. 2020
Zadný rad: Jozef Šuvada (1974), Daniel Šuvada (1975), Jozef Škvarek (1999), Peter Šimek (1989), Tomáš Šuvada, Jaroslav Šimek (1991)
Karol Šimek (1959) Roman Škvarek (2001) Daniel Jančo (2003);
vpredu: Alexander Šimek (2010), Radovan Brnušák (2011), Bohuš Brnušák (2006), Braňo Brnušák (2010)

 

Alexander Šimek (2010) - kontry
Radovan Brnušák (2011) - basa
Braňo Brnušák (2010) - prim, kontry
Bohuš Brnušák (2006) - prim, kontry
Daniel Jančo (2003) - kontry
Marián Vlčák (2003) - basa, heligónka
súrodenci: Daniela Šimeková (1985), Karol Šimek (1983), Jaroslav Šimek (1991) a Peter Šimek (1989)
Roman Šikyňa - kontry - v rokoch 1997 - 2000 v detskej goralskej muzike v DFS Goral v Hladovke s Karolom Šimekom...
bratia: Bohuš Brnušák (2006), Braño Brnušák (2010) a Rado Brnušák (2011)
Tomáš Oklapek (2005)
Daniel Jančo (2003) - kontry
bratia: Jozef Škvarek (1999) - prim, kontry a Roman Škvarek (2001) - basa
bratia: Michal Šuvada (1994) - prim, kontry a Tibor Šuvada (1998) - basa
Tomáš Kukuc (1997) - kontry
Daniel Hubjak (1993)
Tibor Jančo (1993) - basa
súrodenci: Martin Chovančák (1990) - prim, druhé husle, Róbert Chovančák (1991) - basa, Patricia Chovančáková (1996), Marianna Chovančáková (1998), Janka a Adriana Chovančáková (2004)
Tomás Šuvada (1993) - kontry
Zuzana Chovančáková (1992)
Jaroslav Šimek (1991) - kontry
Anna Brnušáková - basa
Pavol Oklapek (1987-2019)
Roman Šikyňa (1985) - kontry
Bohuš Brnušák (1979)
Ján Šuvada (1979) - basa
Karol Šimek (1976)
Eduard Brnušák (1976)
Daniel Šuvada (1975) - kontry
Jozef Šuvada (1974) - prim, druhé husle
Ľubo Jančo (1969) - basa
Karol Chovančák (1968)
Daniel Hubjak (1966)
Stanislav Buloň (1963) - basa
Ján Šimek ml. (1961-2004) – prim,
Karol Šimek (1959) – prim
Karol Šikyňa (1944) – kontra
Karol Chovančák (1944-2020)
Ján Juristy (1936-2004)
Karol Šimek (1934-1993)
Matej Červeň (1933-1994)
Ján Šimek st. (1930-2004) – primáš, stolár
Jozef Červeň (1929-2014) - odsťahoval sa
Jozef Galuška Papež (1926-1986)
Matej Škvarek Hmyňa (1925-2011) – basa
Jozef Kaďa (1923-?)
Ján Červeň (1922-1997) - stolár a výrobca goralských huslí tzv. zlobcokof
Karol Števek (1922-1999), - basa, kováč
Matej Chmeňa (1920-1960)
Jozef Chmeňa (1917-asi 2013)
Ján Krátky (1916-1968)
Ján Oleš (1916-1998)
Jozef Maslák Gjera (1915-1940)
Jozef Šprlák Bydžis (1914-1972) narodený v Hladovke
Anton Hurkot (1908-1981) narodený v Hladovke
František Hutlas (1905-1981) narodený v Hladovke
Matej Juristy (1898-1971)
Jozef Pikula (1897-1965)
Matej Chmeňa - primáš (1888-1959)
Ján Filimek Šimek (1876-1960)
Matej Kaďa (1855-1940)

Zdroj: Pamjyntaj goraľu, M. Jurči 1996 a monografie obce Suchá Hora, Stanislav Kunda 2020

Téme muzikantov z Hladovky a Suchej Hory sa podrobnejšie venuje Peter Gonšor vo svojej bakalárskej práci (pdf súbor 19,8 MB) 

 

Najznámejší muzikanti
Najznámejší muzikanti v Hladovke, ktorí hrávali ešte pred prvou svetovou vojnou boli: Šprlák Zeman, Hutlas a Kaďa, Po I. svetovej vojne: Ján Hutlas (1905), Jozef Hutlas (odišiel do Ameriky), Štefan Bonk - primáš (1905-1964) a Ondrej Botor (žije v Poľsku). Ďalšie zloženie muziky: Matej Bugaj (1908-1986), Karol Hutlas (1907-1975), Ondrej Hurkot (1911-1983), potom to boli: Ladislav Kozera (1943-1995), Karol Hutlas (1907-1975), Ján Hutlas (1926), Matej Chmeňa (1926). Karol Škrabek (1941), Stanislav Buš (1947), Karol Hurkot (1949-1966), Anton Bugaj (1943).

Goralská muzika Vlada Kozeru
Matej Bugaj (1908-1986), Ladislav Kozera (1943-1995), Karol Hutlas (1907 - 1975), Ján Hutlas (1924-2017),

Dnes sú to bratia Pavol, Daniel a Jozef Kubica a bratia Harmatovci. Muziky hrávali na svadbách, pri vyprevádzaní regrútov, na páračkách, priadkach, na krstinách, zásnubách, na zábavách, alebo len pre seba, keď sa schádzali v nedeľu a vo sviatky. Od roku 1937 spoluúčinkovali aj vo folklórnom súbore Goral. Teraz vystupujú už len príležitostne na folklórnych festivaloch, rôznych
spoločenských príležitostiach a oslavách obce, alebo na rodinných oslavách napr. svadbách - pri čepčení mladuchy a pod.
Najstarším a najvýraznejším muzikantom, ktorý ostal vo vedomí ľudu Suchej Hory a Hladovky, bol Kaďa, narodený v roku 1863. Obyvatelia Suchej Hory si ešte pamätajú na muziku, ktorá hrala ešte po I. svetovej vojne. Jej členmi boli: Jozef Pikula (1897), Matej Chmeňa - primáš (1888) a Ján Krátky. Po I. svetovej vojne Anton Hurkot (1908), Ján Červeň (1922), kováč Karol Števek (1922), Jozef Papež (1926). V tom čase začala hrávať už aj hudba zložená z mladých chlapcov: primáš Ján Šimek nar. 1930 stolár,
Jozef Červeň (odsťahoval sa), Matej Červeň a Karol Šimek. Táto chlapčenská muzika už chodila hrávať po páračkách. Až neskôr na zábavy. Muziky hrávali pri tých istých príležitostiach ako v Hladovke. Často dochádzalo aj k vzájomnej výmene muzík a jednotlivých muzikantov týchto takmer spojených obcí. Dnes môžeme v Suchej Hore počuť hrávať bratov Karola a Jána Šimeka, súrodencov Brnušákovcov, či bratov Šuvadovcov, ktorí sú odchovancami Jána Červeňa narodeného v roku 1922 a ktorý je vo svojom okolí známy ako stolár, rezbár a výrobca goralských huslí tzv. zlobcokof.
Medzi pokračovateľov goralských tradícií môžeme zaradiť v Hladovke napríklad rodiny Harmatové, Hutlasové, Štefana Šimaľu a vlastne všetkých, ktorí pôsobili v súbore Goral.
V Suchej Hore spomeňme napríklad rodinu roľníka Jozefa Harmatu narodeného v r. 1931, Števekovcov, Šuvadovcov, Šimekovcov, Brnušákovcov, Dreveňáka a ďalších, z ktorých tiež mnohí pôsobili v detskom súbore Goral z Hladovky, alebo vo folklórnom súbore zo Suchej Hory.
Na svoje začiatky s hudbou si napr. Ján Hutlas nar. 3.2. 1924 z Hladovky, povolaním roľník, spomína takto:
Hudbou som sa začal zaoberať v rokoch 1936 - 1938 ako žiak základnej školy. Prvé husle som si začal robiť tajne sám z dosiek. Neskôr som otcovi povedal, že je to výrobok do školy na pracovné vyučovanie. Pomohol mi ich dokončiť a ja som sa mohol začať učiť hrať. Neskôr som si kúpil husle za 30 korún od Karola Ištoka zo Suchej Hory, ktorý sa odsťahoval na Dolniaky. Po založení skupiny sme získali basu z Poľska z Lipnice. Boli sme si pre ňu v zime na lyžiach, krížom cez polia.
Hrávali sme na páračkách, priadkach, v nedele a sviatky len tak pre seba. Neskôr aj na krstinách, svadbách a vystúpeniach folklórneho súboru.

(Zapísané v júli 1995. - Z publikácie Pamjyntaj goraľu - Goralské piesne z Hladovky a Suchej Hory)

Zoznam muzikantov z Hladovky:

Niektorí muzikanti, ktorí tu sú uvedení začali hrávať napr. len v detskej goralskej muzike DFS Goral, no neskôr na verejnosti nevystupovali. V zozname tiež nie sú uvedení muzikanti hrávajúci napr. v dychovke, alebo takí, ktorí hrávali, či hrávajú len na heligónke, pri rôznych menších príležitostiach (stavanie mája, páračky a priadky...).
V minulosti tvorila muziku najčastejšie goralská štvorka (primáš, dvaja kontráši a basista), alebo trojka (primáš, kontráš, basista). Tieto zostavy si často podľa potreby "požičiavali" muzikantov z iných zoskupení i zo susednej obce Suchá Hora.
V posledných rokoch, hlavne počas rôznych cirkevných sviatkov, alebo akcií v obci, akými sú odpustové slávnosti, I. sv. prijímania, polnočné a veľkonočné sv. omše, vystúpenia na deň rodiny, stavanie mája... sa začali vytvárať aj väčšie "príležitostné" zoskupenia 15 - 18 hudobníkov, v ktorom sú dvaja primáši, dvaja, traja basisti a ostatní kontráši. 
Aj keď sa tento zvyk objavil ešte pred rokom 2000 (napr. na spoločnej goralskej polnočnej omše, kde spolu hrali muzikanti z Hladovky a Suchej Hory) vo väčšom sa začal objavovať častejšie po roku 2005. Najskôr to boli zoskupenia rovesníkov z farnosti - z obce Hladovka a Suchá Hora, a po vzniku novej farnosti v Suchej Hore, to už boli zoskupenia v rámci obce. Tieto zoskupenia neskôr začali medzi seba prijímať svojich synov (vnukov) a ich rovesníkov, často ešte žiakov I. stupňa základnej školy. Toto veľmi pomohlo pri spopularizovaní goralskej muziky a rýchlejšom napredovaní mladých muzikantov, ktorí takto získavali prax medzi staršími muzikantami.

Goralská muzikanti z Hladovky koledujú

Jakub Botek (2014) - 2. husle
Dušan Greštiak (2014) - basa
Michal Greštiak (2015) - 1. husle (prim)
Jakub Hutlas (2014)  - kontry
Adrián Škrabek (2007)
Michal Buš (2007)
Radovan Planieta (2006)
Timotej Šprlák (2006)
Sandra Hutlasová (2006) - niekoľko vystúpení v detskej goralskej muzike muzike
Samuel Greštiak (2006) 
Gabriel Buš (2003) - kontry
Andrej Brnušák (2002) - kontry
Andrej Kubica (2002) - prim
Mário Šprlák (2002) - basa - hral 2014
Tomáš Kubica (2001) - kontry
Jakub Šprlák (2001) - kontry, ľavák
Adam Harmata (2000) - prim
Šimon Kubica (2000) - basa
Peter Gonšor (2000) - prim, kontry
Ľubomír Harmata ml. (1993) - prim, kontry
Zuzana Greštiaková (1992) - kontry - hrávala v rokoch 2001-2003
Pavol Greštiak (1991) - basa - hra od roku 2001
Martin Chovančák (1990) – prím, asi od roku 2001
Dušan Greštiak (1989) – kontry, asi od roku 2001
Zuzana Jurčiová (1987) - prim - v rokoch 1997 - 2000
Marek Kubica (1986) - kontry - v rokoch 1997 - 2000
Renáta Jurčiová (1986) - basa - v rokoch 1997 - 2000
Marianna Masláková (1979) - basa - hrávala okolo roku 1992
Daniela Masláková (1977) - prim - hrávala okolo roku 1992
Juraj Kubica (1976) - kontry - hrával okolo roku 1978
Stanislav Buš (1976) - prim
Pavol Kubica (1975)
Ľubomír Kendrala (1971)
Daniel Kubica (1971)
Jozef Škrabek (1971)
Ľubomír Greštiak (1971)
Stanislav Šimaľa (1970) - odišiel do USA
Anežka Kozerová (1969) - prim - hrávala okolo roku 1978 - 1980
Jozef Kubica (1969) - kontry
Dušan Škrabek (1968) - kontry
Ľubomír Harmata (1966) - prim
Ľubomír Brnušák (1965) - basa
Karol Harmata (1963) - kontry
Miroslav Jurči (1958) - prim
Karol Hurkot (1949-1966)
Stanislav Buš (1947)
Ladislav Kozera (1943-1995) - primáš
Anton Bugaj (1943)
Karol Škrabek (1941) - kontry
Matej Chmeňa (1926) (SH) - basa
Ján Hutlas Štajercyk (1926) - kontry
Ondrej Hurkot (1911-1983)
Matej Bugaj (1908-1986) - kontry
Karol Hutlas (1907-1975) - basa
Ján Hutlas Kučis (1905-1986) - basa, stolár
Štefan Bonk (1905-1964) - primáš
Ondrej Botor (žije v Poľsku).
Jozef Hutlas (odišiel do Ameriky)

Pred I. sv. vojnou
Kaďa (1863)
Hutlas
Šprlák Zeman

 
Rodinná goralská muzika Harmatovcov z Hladovky, 17. 7. 2011
prim: Adam (*2000) a Ľubomír Harmata ml. (*1993), kontry: Ľubomír Harmata st. (*1966), basa: Anna Harmatová (*1972), Katarína Harmatová (*1996)


16.11. 2016 sa v programe Folklórne klenoty s koncertnej sieni SRo predstavili goralskí muzikanti z Hladovky.

Téme muzikantov z Hladovky a Suchej Hory sa podrobnejšie venuje Peter Gonšor vo svojej bakalárskej práci (pdf súbor 19,8 MB)

 

Peter Jurči (1924 - 2010) - rozprávanie o práci s Detským folklórnym súborom Goral v Hladovke. (z magnetofónovej nahrávky z roku 1995)

Vyňaté z publikácie CESTY HUDBY K MLADÝM A MLADÝCH K HUDBE - Zborník príspevkov určený pre viacodborovú rozpravu, ktorá sa uskutočnila ako súčasť 19. Podroháčskeho stretnutia mladých muzikantov Staré nôty mladých strún v chate Zverovka v Roháčoch v dňoch 19. - 21. apríla 1995
Zostavil: Viliam J. Gruska, Vydala: Nadácia ,,Prebudená pieseň", Radvanská 1 - 811 01 Bratislava, Tel.: 075318116, v spolupráci s AIA CENTROM Viliam J. Gruska, Jurigovo nám. 9-84105 Bratislava, Tel.: 07 723 313, ISBN 80-967179-6-8
Viac informácií o Viliamovi J. Gruskovi: https://viliamjangruska.sk

PETER JURČI Mgr.
Profesná a záujmová orientácia:
Učiteľ Základnej školy v Hladovke, pedagogika, ľudová kultúra Oravy.
Viac ako 10 programov z tradičnej ľudovej kultúry obcí Suchá Hora a Hladovka pre súbor Goral. Viac ako 20 programov pre Detský folklórny súbor pri ZŠ Hladovka.
Usmerňovanie kultúrneho diania v obciach Suchá Hora a Hladovka. Práca v porotách rôznych prehliadok. Vyznamenania: Viacero od Ministerstva kultúry, školstva. Prezidentom udelené vyznamenanie za pedagogickú a verejnoprospešnú činnosť.

ŠTYRI DESATROCIA S GORALSKOU KULTÚROU
(Spracované podľa magnetofónového záznamu)

Do Hladovky, goralskej dediny na Orave, som prišiel sám, na základe vlastného rozhodnutia v roku 1952. Ako pracovník odboru školstva a kultúry som poznal dediny, o ktorých sa hovorilo ako o dobrých učiteľských staniciach, ale i tie, ktoré nepatrili medzi tie najlepšie. A táto stanica bola práve jednou z tých najťažších učiteľských staníc, kde sa učitelia vymenili počas roka aj päťkrát. Bol som zvedavý, čo sa tam vlastne robí, že tam učitelia nechcú pracovať. Počas dvoch rokov, som ako pracovník okresu bol aj inštruktorom pre miestny národný výbor v tejto obci a obec som teda poznal. Ale viete, aké to boli roky. Pracovníci ONV boli oveľa viac na dedinách ako vo svojich úradoch. Školili, presviedčali, zabezpečovali výkupy zemiakov a pod.. Aj preto som chcel odísť z odboru školstva a ísť pracovať radšej na dedinu. V rozhodovaní mi pomohlo aj to, že som ako pracovník na odbore školstva a kultúry dostal za úlohu zabezpečiť so súborom, ktorý v Hladovke pracoval už od roku 1937, program na prvú Východnú a ísť s ním. Padlo mi to vhod.

Do obce vtedy ešte nechodil autobus a na železničnú stanicu bolo treba ísť poľom, peši asi 4 km. Obec ešte nemala elektrinu. Jeden obchodík, kde sa predávala múka, cukor, pálenka a jedna krčma. Nečudo, že aj učitelia tu boli naozaj v zlej situácii. Mali problémy so zabezpečovaním si stravovania i ubytovania.

Aj práca s ľuďmi tu bola dosť zložitá a ťažká. Všetci obyvatelia boli súkromne hospodáriacimi roľníkmi, času mali pomerne málo. No i napriek tomu tu mali už spomínaný folklórny súbor, dychovú hudbu, hralo sa divadlo.

Často však prvými otázkami účinkujúcich boli otázky: Čo dostaneme za vystúpenie?", Kedy sa vrátime?", „Kto to vybaví?", atď.

No goralská hudba a tanec ma už vtedy chytili za srdce a rozhodli za mňa. Páčila sa mi aj práca s deťmi a tak som odišiel z ONV a stal sa učiteľom na hladovskej základnej škole.

Vedúcu súboru, Emíliu Dudzíkovú, som poznal už dlhší čas. Ešte ako úradník v Habovke som viedol divadelný krúžok a často sme sa stretávali napríklad na súťažiach práve týchto divadelných krúžkov. Keď som prišiel do Hladovky, potešila sa a privítala ma slovami: „Dobre, že si prišiel, aspoň mi pomôžeš pri práci so súborom, nebudem na to sama.“ Lebo to viete, prácu s dospelými jeden človek ťažko zvládne. Pri tejto práci sú potrební aspoň dvaja. Jeden, aby sa zaoberal otázkami nácviku, druhý otázkou organizačnou. Ľudia tu boli pracovití, veselí a vedeli sa aj dobre zabaviť. Často však bolo potrebné po vystúpení skontrolovať, či má každý svoj klobúk, valašku, hudobný nástroj atď., pretože si v tejto svojej „veselosti častokrát kadečo pozabúdali.

Bolo to ťažké obdobie náročné na čas a zvládnutie všetkých požiadaviek. Finančné zabezpečenie súboru, zabezpečenie nástrojov a krojov, organizovanie nácviku súboru - väčšinou v neskorých večerných hodinách, alebo v nedele a sviatky, pozháňať účinkujúcich na vystúpenie a pod..

Tieto problémy s dospelými nás viedli k tomu, aby sme v roku 1957 založili detský folklórny súbor, v ktorom by sme si sami odchovali dorast i pre súbor dospelých.

Dlhší čas sme mali pomerne veľký záujem zo strany detí a tak sme si mohli dovoliť robiť aj určitý výber. Takýmto spôsobom sme mohli deti motivovať aj k lepším výsledkom v škole a udržať si veľmi dobrú disciplínu. Nie všetci rodičia však chápali, akým prínosom pre dieťa je práca v súbore a koľko skúseností dieťa získava pri svojich cestách za vystúpeniami.

Pracovať s deťmi znamená mať veľa trpezlivosti, povzbudzujúcich slov, veľa času na vysvetľovanie, mať na zreteli, že je to dieťa, ktoré chce sa naučiť, či už hrať, spievať, alebo tancovať. Je potrebné dať dieťaťu možnosť sa realizovať. Dať mu možnosť hneď po prvých ako tak dobrých úspechoch, predstaviť svoje schopnosti, aby malo dieťa hneď od začiatku pocit, že robí svojím výkonom niekomu radosť. To bol dôvod, prečo sme deti zaraďovali do vystúpení pomerne zavčasu.

Spočiatku do súboru chodili deti, ktoré už vedeli spievať i tancovať. Často sa s tým stretávali na rôznych rodinných oslavách napr. krstinách a svadbách. Veľmi často počúvali spev svojich rodičov a neskôr si aj sami spievali pri kosení, hrabaní sena, alebo pasení kráv. V súbore bolo treba pracovať predovšetkým na jednotnom vystupovaní, kolektívnom speve a tanci, po choreografickej stránke pripraviť vystúpenie. Postupom času, ako sa táto goralská kultúra vytrácala z bežného života, bolo potrebné začať učiť detí všetko od začiatku. Od spevu, cez pohybovú kultúru až k tancu. Vyžadovalo si to čoraz viac a viac námahy.

Kým som bol slobodný, v práci so súborom mi pomáhal učiteľ Viktor Garbiar. V roku 1957 som sa oženil a od roku 1962 mi už v súbore výdatne pomáhala moja manželka, rodáčka z Hladovky. Prácu sme si rozdelili. Manželka sa viac venovala choreografii, nácviku spevu a tanca a starala sa o to, aby prejav účinkujúcich bol čistý goralský. Ja som mal na starosti organizačnú stránku a neskôr i detskú goralskú muziku, čo bol dlhší čas veľký problém.

Spomeniem takýto prípad. Boli sme v Prešove a vyhrali sme cenu ministerstva školstva. Ja som však pred galakoncertom, na ktorom bolo treba vystúpiť, musel zháňať svojich dospelých muzikantov, ktorí sa skamarátili s miestnymi občanmi a ktorým hrali v niektorej krčme do tanca. Aby aj oni boli trocha potrestaní, bola znížená aj odmena pre náš súbor. Premýšľali sme, čo by sa s tým dalo urobiť. Rozhodli sme sa, že sa pokúsime založiť detskú goralskú muziku.

Deti, a vlastne ani ich rodičia, nevlastnili žiadne hudobné nástroje. Rodičia im ich za- kúpiť nechceli, pretože mali obavy, že deti pri hudbe dlho nevydržia a hudobné nástroje budú zbytočné. Obrátil som sa preto so žiadosťou na bývalý ONV, oddelenie finančnej správy. Odpoveď bola strohá a znela: „Rybár, keď chce chytať ryby, musí si kúpiť udicu sám a keď chcú Hladovčania hrať, nech si aj oni kúpia nástroje sami."
Prvé husle nám poslal pán Cyril Gál, ktorý mal niečo spoločné s bratislavskou filharmóniou. Niekoľko huslí sa mi podarilo kúpiť v bazáre v Žiline. Samozrejme, že za peniaze z vlastného vrecka. Po malých opravách na nástrojoch, ktoré sme si tiež museli zaplatiť sami, sme mohli začať s nácvikom detských muzikantov. Členmi prvej detskej goralskej hudby boli Vlado Kozera, Karol Škrabek, a Anton Bugaj. Potom sme opäť dlhší čas detskú ľudovú muziku opäť nemali, nebol záujem. Až po určitom čase mi v tom pomohol syn, ktorý v tom čase navštevoval LSU v Trstenej, kde hral na akordeón. Nahovoril som ho, aby skúsil aj hru na husliach. Našli sme ďalších dvoch záujemcov, zhodou okolností synov goralského muzikanta pána Jána Šimeka zo Suchej Hory. S jeho pomocou sme opäť a v pomerne krátkom čase mali vlastnú detskú goralskú muziku. Dobrým pomocníkom v súbore sa mi stal práve môj syn. Najskôr spolu aj so sestrou vystupovali ako tanečníci v súbore dospelých i detí, neskôr sa syn stal primášom práve tejto, v poradí už druhej, detskej goralskej muziky a potom i dobrým pomocníkom pri odovzdávaní svojich skúseností ďalším mladším muzikantom. Neprestal hrať, aj keď sa dal na iný druh hudby. Vrátil sa však, je pedagóg a lásku k hudbe i folklóru šíri ďalej.

Hneď na začiatku musím povedať, že nepoznám goralského muzikanta, ktorý by sa bol učil hrať goralskú muziku z nôt. Z pokolenia na pokolenie si túto goralskú pieseň odovzdávali muzikanti len tak, že mladší muzikanti „odkukali", ako to robia tí starší. Presne tak som začal pracovať aj ja s deťmi. Začínali sme s jednoduchými piesňami, ktoré už deti poznali a vedeli ich aj zaspievať. Keď ako tak zvládli prvé melódie niektorých piesní, deti dostávali čoraz väčšiu chuť do cvičenia, prichádzali sa na nich pozrieť aj ďalšie deti a tým sa okruh záujemcov rozširoval.

Samozrejme, že zo strany detí bol potrebný v muzike sústavný nácvik. Niektorí to nezvládli a vrátili sa radšej do skupiny tanečníkov.

Ako riaditeľ školy som mal prehľad, kde je voľná trieda, kde sa môžeme zísť, či môže prísť na nácvik ten, alebo iný žiak. Využíval som aj čas, ktorý by bol žiak premárnil čakaním na autobus. Vždy som mal po ruke husle a magnetofón. Ty prehráš to, ty to, ty už vieš hrať - ukáž to týmto dvom, preskúšaj ich. Sám by som nebol stačil venovať sa každému osobitne a tak to niekedy vyzeralo ako pri vojsku. Starší mali na starosti „výcvik nováčikov“. Aj toto podnecovalo prácu deti A mňa zase tešilo, že sme z roka na rok mali novú mladšiu detskú goralskú hudbu.

Ďalšou veľkou motiváciou pre deti bolo aj to, že akonáhle niekto vedel už ako-tak trocha zahrať, hoci ešte kde - tu čosi zaškrípalo, zaradil som ho na vystúpenia, aby získal rutinu na javisku. Uľahčovalo mi to ďalšiu prácu s deťmi. Často mi to niektorí členovia hodnotiacich komisií vytýkali. Keď už nemali čo povedať, konštatovali, že v hudbe čosi neladilo, kde tu čosi zaškrípalo. Netrápil som sa s tým. Nemalo zmysel aby som im vysvetľoval, ako to motivuje detí a koľko radosti im to prináša. Koľkokrát dieťa nešlo spať, pokiaľ si neprehralo na husliach to, čo sa mu dal naučiť pán učiteľ, aby mohlo ísť vystupovať. Koľkokrát mi rodičia citovali ich deti: „Ja to musím vedieť, nechcem, aby som sa musel hanbiť a nechcem sklamať ani pána učiteľa". Takto to chápali deti.
Ako som už spomínal, veľmi často som si vo svojej práci vypomáhal magnetofónom. Manželka sa mi smiala, keď som učil pri magnetofóne. „Prosím ťa, čo s tým chceš dosiahnuť?" „No, budeme sa učiť spievať, tancovať alebo hrať".

Neoceniteľným pomocníkom mi bol najmä vtedy, keď sme nacvičovali tance, pri ktorých mala hrať muzika. Iste si viete predstaviť, že kým sme nemali vlastnú detskú muziku, bol magnetofón vlastne jediným možným riešením. Nácvik sa robil s magnetofónom a generálka s dospelými muzikantmi bola mnohokrát až tesne pred vystúpením.

No magnetofón som využíval aj inak. Mal som napríklad v Trstenej priateľa, jedného lekára, ktorý bol celým svojim srdcom goral. Chcel, aby aj jeho syn tancoval v súbore. Aj tomu som spočiatku pomáhal magnetofónom. Učil som ho poznávať goralské piesne, počúvať goralskú muziku a potom spieval spolu s magnetofónom. Zvládol to, ba patril k tým najlepším spevákom a tanečníkom v súbore.

Jedna mamka mi tiež o svojom synovi povedala: „Pán učiteľ, netrápte sa. Z neho nič nebude." „Počkajte, ja vám dokážem, že bude. Že bude spievať i hrať." Vymýšľal som všeličo. Trpezlivosť moja i žiakova spôsobila, že dnes je z neho jeden z najlepších goralských muzikantov. Jeho mama mi prednedávnom povedala: „Nie darmo sa hovorí, že ste učiteľ.
Ako vidíte, človek musí mať trpezlivosť. Aj keď deti „nezaberú" hneď, časom sa výsledky dostavia.

Najplodnejším obdobím obidvoch súborov, súboru dospelých i detí boli 60 a 70 roky. Absolvovali ročne i 20 - 25 vystúpení. Nejeden z bývalých žiakov si ešte i dnes spomenie na Východnú, Detvu, Heľpu, Strážnicu, Trenčín, Prešov, Terchovú, Pelhřimov a rad ďalších miest, v ktorých súbor pravidelne vystupoval a i predo mnou si zavzdychá: „Ach, pán učiteľ, keby sa tak vrátili tie roky, ktoré sme s vami strávili v súbore".

Samozrejme, že veľkým prínosom pre súbor bolo i vystúpenie na domácej pôde, pred svojimi rodičmi. Často sa stávalo aj to, že sme museli zabezpečovať kultúrny program súčasne v Suchej Hore i v Hladovke. Čo teraz? Pretože v súbore účinkovalo niekedy i 42-46 detí, nebol to až taký veľký problém. S manželkou sme si súbor rozdelili na dve skupiny (väčšinou podľa bydliska žiakov, aby ich mohli vidieť rodičia). A keď už sme mali aj dostatok mladých muzikantov, rozdelili sme si aj detskú goralskú muziku. Samozrejme, že mne väčšinou ostala tá slabšia muzika, ale o to potom bola väčšia snaha u detí vyrovnať sa tým lepším.

Súbor bol často lákadlom pre občanov, ktorí mnohokrát nemali záujem zúčastňovať sa verejných hovorov a pod.

Náš prístup k deťom sa odrážal aj v disciplíne detí. Nikdy sme s nimi nemali žiadne vážne problémy a náš súbor patril nielen svojim programom, ale celkovým vystupovaním a disciplínou detí vždy medzi tie najlepšie.
Často nás navštevovali aj známe osobnosti z oblasti folklóru. Bol to napríklad pán doktor Leng so svojimi študentmi, ktorým chcel priblížiť autentický goralský folklór z prvej ruky. Ďalej bol u nás veľmi častým hosťom Jožko Majerčík. Často som zasielal piesne či magnetofónové nahrávky pánovi Klimentovi a ďalším. Všetky piesne, ktoré sme s manželkou dlhé roky zbierali, sme odovzdali synovi. Ten túto zbierku neustále dopĺňa a dúfam, že sa mu podarí zachovať aspoň časť z týchto prekrásnych goralských tradícií.

So súborom dospelých som prestal pracovať v roku 1977. Pripravil som s ním ešte vystúpenie, s ktorým bol súbor na zájazde v Juhoslávii. Po návrate mal súbor s mojim nástupcom ešte asi 5 vystúpení, no jeho činnosť pomaly zanikla. Ja som už na túto prácu nemal dostatok síl a chcel som sa viac venovať deťom. Tým v detskom folklórnom súbore, ale aj tým vlastným. S detským folklórnym súborom som pracoval ešte do roku 1992.